REGULAMIN
Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
przyjęty uchwałą Walnego Zgromadzenia Delegatów
dnia 30.11.2012 roku z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów dnia 12.05.2023r.
(tekst ujednolicony)
Rozdział 1
Zwoływanie posiedzeń
§ 1
- Posiedzenia Zarządu Głównego, zwanego dalej ZG, zwoływane są zgodnie z art. 36 p. 2 statutu, w miarę potrzeby nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Terminy posiedzeń ZG na kolejny rok podawane są przez przewodniczącego PTP na ostatnim posiedzeniu w roku.
Zawiadomienia o posiedzeniu ZG rozsyłane są, co najmniej na 2 tygodnie przed posiedzeniem. Przed terminem posiedzenia uczestnikom rozsyła się proponowany porządek dzienny posiedzenia oraz projekty uchwał do dyskusji i uchwalenia na posiedzeniu Zarządu.
§ 2
- Zarządy oddziałów i sekcji oraz komisje rekomendacyjne i inne komisje ZG, mogą zgłaszać do Przewodniczącego PTP dokumentowe wnioski o włączenie punktu do porządku dziennego, nie później niż 21 dni przed ustalonym terminem posiedzenia ZG. Przewodniczący obrad wprowadza do porządku dziennego zaproponowany punkt i rozsyła wraz z zawiadomieniami materiały wskazane przez wnioskodawców.
- Przewodniczący PTP może odmówić uwzględnienia wniosku na najbliższym posiedzeniu ZG o ile nie otrzyma materiałów uzasadniających wprowadzenie go do porządku obrad. W takim przypadku ma obowiązek włączenia wniosku do porządku dziennego następnego posiedzenia po otrzymaniu niezbędnych materiałów dla jego rozpatrzenia.
Rozdział 2
Uczestnicy posiedzeń
§ 3
W posiedzeniach Zarządu Głównego uczestniczą członkowie ZG. W posiedzeniach mogą też uczestniczyć przewodniczący zarządów oddziałów, przewodniczący Sądu Koleżeńskiego, przedstawiciel (członek) Głównej Komisji Rewizyjnej.
§ 4
- Członek ZG jest obowiązany osobiście uczestniczyć w posiedzeniach ZG, a swoją obecność na posiedzeniu potwierdza podpisem w formie dokumentowej ustalonej dla danego zebrania
- Zarząd PTP może zapraszać gości do udziału w posiedzeniach ZG i zawiadamia uczestników posiedzenia o ich udziale.
§ 5
Głos stanowiący w obradach Zarządu mają jego członkowie, natomiast pozostali uczestnicy obrad, także goście, mają głos doradczy.
Rozdział 3
Tryb obrad
§ 6
- Posiedzeniom ZG przewodniczy przewodniczący lub wiceprzewodniczący PTP.
- Do prowadzenia obrad i podejmowania uchwał niezbędna jest obecność przynajmniej połowy ogólnej liczby członków ZG.
- Porządek dzienny obrad przesłany w zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia, członkowie ZG przyjmują w glosowaniu przed rozpoczęciem obrad podejmując ostateczną decyzję w sprawie jego uzupełnienia lub zmiany.
- Poszczególne punkty porządku dziennego, które z braku czasu nie zostaną rozpatrzone na posiedzeniu, przenosi się – jako pierwsze w kolejności – do porządku dziennego następnego posiedzenia ZG, lub do opracowania i głosowania w formie elektronicznej pomiędzy posiedzeniami
§ 7
- Sprawy wniesione pod obrady ZG przedstawia przewodniczący obrad lub wskazany w zawiadomieniu sprawozdawca.
- Sprawy związane z zakresem kompetencji stałych komisji rekomendacyjnych, sekcji czy placówek ZG PTP, kierowane są do nich przez Zarząd do zaopiniowania, a następnie przedstawiane są Zarządowi Głównemu łącznie z ich stanowiskiem.
- W przypadku wniosków opracowanych przez zarządy oddziałów, sekcji, dyrekcje placówek lub komisje rekomendacyjne i inne komisje ZG PTP, przeprowadza się ich elektroniczną dyskusję pomiędzy członkami ZG, w razie potrzeby także z włączeniem przedstawiciela wnioskodawcy.
§ 8
- W sprawach objętych porządkiem dziennym przewodniczący obrad udziela głosu w kolejności zgłoszeń po przedstawieniu sprawy przez sprawozdawcę.
- W sprawie zgłoszenia wniosku formalnego przewodniczący obrad udziela głosu bezpośrednio po zgłoszeniu się wnioskodawcy.
- Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
- przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad,
- zamknięcie listy mówców,
- odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
- odesłanie sprawy do komisji lub powołanie komisji doraźnej,
- głosowanie bez dyskusji,
- tajność głosowania,
- zmianę porządku obrad,
- ograniczenie lub przedłużenie czasu przemówień,
- stwierdzenie kworum
- przeliczenie głosów,
- sprawdzenie zgodności uchwały ze Statutem lub Regulaminem ZG PTP
- reasumpcję głosowania.
- ZG głosuje nad wnioskiem formalnym bezpośrednio po wysłuchaniu wnioskodawcy, jednego głosu popierającego wniosek i jednego głosu przeciwnego, o ile zostaną one zgłoszone.
- Poza porządkiem obrad przewodniczący obrad udziela głosu w sprawie sprostowania błędnie zrozumianego lub nieściśle przytoczonego oświadczenia mówcy.
§9
1. Posiedzenia Zarządu Głównego za zgodą jego członków wyrażonej w formie dokumentowej mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej
2. Jeżeli członkowie Zarządu Głównego wyrazili na to zgodę w formie dokumentowej, głosowanie poza posiedzeniami zarządu może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
3. Prawo zarządzenia głosowania w trybie przewidzianym w ust.2 przysługuje przewodniczącemu, wiceprzewodniczącym Towarzystwa, którzy zarządzają głosowanie niezwłocznie po otrzymaniu projektu uchwały wraz z materiałami od innych osób pełniących funkcje w zarządzie
4. Informacja o możliwości udziału w posiedzeniu ZG przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej wraz ze wskazaniem dokładnego opisu sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu jest przekazywana jego uczestnikom co najmniej na tydzień przed posiedzeniem
5. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach ZG odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
3) w przypadku głosowań tajnych z wykorzystaniem środków komunikacji gwarantujących zachowanie tajności głosowania
Rozdział 4
Podejmowanie uchwał
§10
ZG wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
§ 11
- Głosowanie może być jawne lub tajne.
- ZG podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jego członków, w tym przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
- W sprawach osobowych ZG podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów.
- W sprawach osobowych ZG podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym,
- Głosowanie tajne stosuje się także w sprawach, w których jawność głosowania może ograniczać swobodne podejmowanie decyzji członka ZG ze względów etycznych, światopoglądowych, politycznych, religijnych, lub związanych z orientacją seksualną, rasą czy pochodzeniem etnicznym. Głosowanie takie odbywa się na wniosek co najmniej jednego członka. Reguły tej nie stosuje się w głosowaniach dotyczących wniosków formalnych
- Do obliczania głosów w głosowaniach tajnych Zarząd Główny wybiera komisję skrutacyjną w składzie trzech członków ZG. Komisja sporządza protokół, poświadcza jego wynik własnymi podpisami i podaje go do wiadomości ZG. Punktu tego nie stosuje się w sytuacji przeprowadzania głosowań tajnych w trybie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. 7. W przypadku stwierdzenia błędu w uchwale podjętej na wcześniejszych posiedzeniach lub wskazania lepszych rozwiązań, ZG może w głosowaniu uchylić wcześniejszą uchwałę i rozpocząć prace nad jej nowym sformułowaniem.
§ 12
ZG może utworzyć w głosowaniu jawnym zespół roboczy, powierzając mu opracowanie sprawy w trakcie posiedzenia, lub między posiedzeniami.
Rozdział 5
Dokumentacja
§ 13
- Z przebiegu obrad ZG sporządza się protokół.
- Protokół podpisany przez protokolanta i przewodniczącego obrad oraz przyjęty przez ZG stanowi urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad. Protokół uważa się za przyjęty w sytuacji gdy został on udostępniony członkom ZG i żaden z nich nie wyraził w stosunku do niego sprzeciwu, lub nie zgłosił poprawek.
- W protokole zamieszcza się krótkie, syntetyczne omówienie przebiegu obrad ZG oraz – w załącznikach – pełną treść podjętych uchwał i przedłożonych pod obrady materiałów.
- Protokół wraz z przyjętymi uchwałami po posiedzeniu ZG dostarcza się członkom Zarządu Głównego Najpóźniej przed następnym posiedzeniem ZG
- Wnioski o sprostowanie protokołu zgłasza się do rozpatrzenia Zarządu Głównego na następnym posiedzeniu.
§ 14
- Uchwały ZG PTP podpisuje przewodniczący obrad.
- Protokoły i uchwały ZG otrzymują członkowie ZG PTP oraz inni uczestnicy obrad drogą elektroniczną. Uchwały Zarządu Głównego są podawane do wiadomości całej społeczności PTP w repozytorium elektronicznym.
- Protokoły ZG PTP są jawne.
§ 15
Obsługę administracyjno-techniczną ZG zapewnia biuro ZG PTP.
Rozdział 6
Organizacja wewnętrzna zarządu
§16
Na podstawie artykułu 37 Statutu zarząd określa w drodze uchwały zakres uprawnień, obowiązków i kompetencji związanych z pełnieniem funkcji w zarządzie wyróżnionych w statucie, bądź utworzonych dodatkowo przez zarząd na mocy art.37 ust.4
§17
- Zarząd w drodze uchwały może powierzyć zespołowi roboczemu wymienionemu w §12 prowadzenie określonego zakresu spraw objętych kompetencją własną zarządu. W takiej sytuacji wymagane jest także uchwalenie trybu i sposobu prowadzenia prac przez zespół roboczy, oraz wyraźne wskazanie zakresu uprawnień i obowiązków tego zespołu i jego członków. Tego rodzaju zespół może składać się wyłącznie z członków ZG.
- Zarząd w drodze uchwały może powierzyć komisji problemowej prowadzenie określonego zakresu spraw objętych kompetencją własną zarządu. Powierzenie tego rodzaju może także zostać zawarte w regulaminie komisji uchwalonym przez ZG, nie może być jednak poza jednoznacznie wskazanymi w statucie sytuacjami udzielone komisji rekomendacyjnej.
- Powierzenie o którym mowa w ust. 1 i 2, nie może w żaden sposób ograniczać kompetencji i praw zarządu jako całości, oraz jego poszczególnych członków.
Rozdział 7
Komisje ZG PTP
§ 18
- Komisjami stałymi ZG są komisje rekomendacyjne. Na okres swojej kadencji ZG może tworzyć też komisji problemowe stałe i okresowe.
- ZG określa zakres działania powołanych przez siebie komisji
- Komisje działają na podstawie regulaminu. Regulamin komisji zatwierdza ZG
- ZG wybiera członków komisji stałych na czas trwania ich kadencji, zgodnie z zatwierdzonymi regulaminami.
- ZG może podjąć w drodze uchwały decyzję o likwidacji komisji, zmianie zakresu jej działania oraz regulaminu.
§ 19
- ZG w uchwale o utworzeniu komisji określa zakres jej działania oraz liczbę członków komisji.
- ZG wybiera członków komisji bezwzględną większością głosów.
- Regulamin komisji musi zawierać kryteria i zasady wyboru członków komisji. Kandydatami na członków komisji mogą być członkowie ZG, a także osoby zgłoszone przez członków ZG oraz, gdy zakres działania i regulamin komisji na to zezwala także sekcje i oddziały terenowe. Do przeprowadzenia głosowania nad kandydaturą niezbędne jest oświadczenie o zgodzie kandydata.
- Przewodniczącym komisji problemowej stałej lub okresowej może być tylko członek ZG. Zasada ta nie obowiązuje w przypadku komisji rekomendacyjnych.
- Posiedzenia komisji mogą odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej
- Członkowie komisji osobiście uczestniczą w jej posiedzeniach; swą obecność potwierdzają w formie dokumentowej
- Przewodniczący komisji lub komisja mogą zapraszać gości do udziału w posiedzeniach komisji. Przewodniczący komisji powiadamia komisję o udziale gości w posiedzeniu. Zasady zapraszania i uczestnictwa gości w obradach komisji określa regulamin komisji.
§ 20
- Członków komisji odwołuje ZG.
- Odwołanie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w przypadku:
- pisemnej rezygnacji członka komisji,
- długotrwałego, nieusprawiedliwionego braku uczestnictwa w pracach komisji.
- Niewywiązywania się z nałożonych przez regulamin obowiązków członka komisji
- braku przestrzegania statutu i przepisów wewnętrznych PTP
- W przypadku zmniejszenia składu komisji wskutek odwołania lub śmierci członka komisji ZG uzupełnia jej skład.
§ 21
- Komisje problemowe stałe i okresowe rozpatrują sprawy wchodzące w zakres ich działania z własnej inicjatywy, na wniosek Przewodniczącego PTP, członków ZG a także w miarę możliwości na wniosek zarządów oddziałów terenowych i zarządów sekcji PTP.
- Komisje problemowe stałe i okresowe przedstawiają Zarządowi Głównemu harmonogram swoich prac oraz na ostatnim posiedzeniu w danym roku sprawozdanie ze swojej działalności. Sprawozdanie jest udostępniane członkom towarzystwa we właściwym repozytorium elektronicznym.
- Komisje w sprawach wchodzących w zakres ich działania opracowują wewnętrzne opinie, przedstawiają wnioski i propozycje Zarządowi Głównemu oraz, na polecenie ZG lub Przewodniczącego PTP, przygotowują określone dokumenty lub projekty uchwał ZG.
§ 22
- Posiedzenie komisji zwołuje jej przewodniczący.
- Uchwały komisji są przedkładane do zatwierdzenia Zarządowi Głównemu z wyłączeniem sytuacji gdy regulamin komisji zezwala na ich ważność bez zatwierdzenia
§ 23
Z przebiegu obrad komisji sporządza się protokół.
Rozdział 8
§ 24
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Walne Zgromadzenie Delegatów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.